Meditering - din helse

Meditering

Meditasjon er en viktig avstessing metode, alle burde stoppe opp og sette seg på et lunt sted, et godt sted.

Meditasjon kan gi gode hormonproduksjon, da stress kan gi oss dårlig hormonproduksjon, slik at kroppen hele tiden er i en forsvarsposisjon, vi begynner å produsere mye adrenalin som igjen produserer mye kortisol og DHEA

Kortisol og DHEA er to av våre viktigste stresshormoner og en god balanse mellom de to hormonene har en vital betydning for din generelle helsetilstand. Denne balansen forstyrres når kroppen kontinuerlig påvirkes av stress slik at spenningsnivået gradvis stiger.

Gjennom livet ditt forskyves balansen mellom kortisol og DHEA gradvis fordi kortisol nivået er mer stabilt og i verste fall økende, mens DHEA nivået reduseres med opptil 95 prosentgjennom livet. Ved begynnelsen av 40-årene begynner du derfor å miste en vesentlig del av din naturlige evne til å håndtere stress. Heldigvis veier livserfaring, rutiner og bedre tilpassningsevne opp for mye av den hormonelle ubalansen. Forskning viser at eldre takler livets utfordringer bedre enn unge. Med lang livserfaring skal det mer til før stresset tar overhånd.



Finnes mange metoder på meditasjon. Her vil jeg ta for meg noen metoder.

Metoder for Meditasjon:

Seksulet, er vel den desiderte beste metode, både i mellom et par, men også ved mastrubasjon

Menn kan snakke om det oftere, men kvinner gjør det også.

Mer enn halvparten av de amerikanske kvinnene 18-49 onanerer minst en gang hver tredje måned, ifølge en studie fra Kinsey Institute, og det er sant for enslige kvinner og de som er koblet sammen. Selvbehag har ikke stigmatikken det en gang gjorde, sier Nicole Prause, PhD, men myter påvirker fortsatt måten noen kvinner føler på det - og hvordan de gjør det (eller ikke) berører seg selv.

Her er 4 ting du bør vite om onani.

1. Det er bra for deg.

Onanere øker blodstrømmen gjennom hele kroppen din og frigjør følsomme hjernekjemikalier som kalles endorfiner. "Det kan forklare hvorfor det er en klar stemningsfordel, selv om du ikke har orgasme," sier Prause, en UCLA-forsker av seksualitet. Og mens menn er mer sannsynlig å snakke om å blåse av damp ved å onanere, viser forskning at det er en stressavlastning for begge kjønn. "Det tar tankene dine [av dine bekymringer] mens du aktiverer hjernens områder forbundet med glede," sier Prause.

2. Det forbedrer sexlivet ditt.

Onani kan gjøre deg seksuelt komfortabel og trygg. "Det legger deg i kontakt med dine ønsker og gir deg muligheten til å bli kjent med din egen kropp," sier sexistisk utdannet Yvonne K. Fulbright, PhD. "Å eksperimentere med det som føles godt og få deg til å reagere positivt, kan føre til bedre seksuelle erfaringer, både alene og med en partner."

Hvis du har problemer med å nå orgasme, er det en privat, stressfri måte å prøve forskjellige typer berøring og trykk for å se hva som hjelper deg med klimaks, forteller Fulbright.

3. Det kan lindre postmenopausale kjønnsproblemer.

Mange kvinner ser endringer i overgangsalderen. Onani kan hjelpe, sier Judith Chervenak, MD, gynekolog ved Montefiore Medical Center i New York City.


"Onani, spesielt med vannbasert smøremiddel, kan bidra til å hindre innsnevring, øke blodstrømmen, lindre noen vev og fuktproblemer og øke seksuell lyst, Chervenak sier.

4. Det trenger ikke å være rask (eller slutte med en orgasme).

Mediene kan foreslå noe annet, men onani er ikke bare en "quickie" opplevelse. Det er ok. "Rushing kan gjøre det mindre underholdende, og det kan fokusere for mye på orgasme," forteller Fulbright. "Gi deg selv tid til å berøre alle deler av kroppen din, eller prøv forskjellige stillinger, og føl ikke press på klimaks."

Andre metoder for meditasjon:

  • Musikk meditasjon
  • Bare legge seg på en matte, sofa og koble helt ut.
  • Gruppe meditasjon

  • DHEA er forkortelsen for et steroidhormon med det passende navnet; dehydroepiandrosterone. DHEA går ofte under navnet "ungdomshormonet", "mor-hormonet" og "sex-hormonet". Ungdomshormonet er nok inspirert av den sagnomsuste ungdomskilden som mange forskere mener DHEA er en viktig del av.

  • Kortisol i blodsirkulasjonen er bundet til kortikosteroidbindende globulin. Ikke-bundet (fritt) kortisol kan passere cellemembraner og kan binde seg til og aktivere en glukokortikoid-reseptor i cellekjernen. Aktivering av reseptoren fører til at avlesingen av spesifikke gener reguleres opp eller ned, noe som fører til endret proteinsyntese i cellen. Kortisol og glukokortikoider virker i lever og skjelettmuskulatur slik at blodsukkeret økes ved at de bryter ned glykogen og ved å øke nydannelsen av glukose. I tillegg hemmer kortisol opptaket og forbruket av glukose i perifere vev. Hormonet fører også til økt nedbryting av fett i fettceller.

Det å være arbeidsledig, kan gi store stresssymptomer.. Viktig å ta vare på helsen, gjerne med treningsmetoder, eller man bør også av og til slappe av, gjerne med meditasjon og avstressing..

Derfor setter jeg alltid av tid til meg selv, reflekterer over forskjellige hendelser, prøver å være sosial, går turer, meditasjon i seg selv, kan være å gjøre noe hyggelig med barna, venner og ikke minst ta vare på hobby.

Selv er jeg korpsmusiker og har vært det i 38 år, dette er min måte å koble ut på, tilbringe og skape noe i sammen med andre, være en del av noe tror jeg er svært viktig.

Jeg har spilt baritone siden jeg var ca 8 -9 år, jeg startet min korpskarriere i Lørenskog 2 skolekorps, har siden spilt i Sandefjord i veterankorps og musikkorps. Dette har alltid gitt meg en STOR glede i livet, det å sitte på en scene eller gå i korpset på 17. mai gir god selvfølelse og mestring i hverdagen.

Musikk for meg har alltid vært siden jeg før kunne gå, vært en stor del av livet mitt, jeg satt på skuldrene til min far ved 1. mai i Oslo og hørte på korpset, jeg var frelst fra den tiden, siden jeg kunne gå ut alene, var jeg der korpset var.. Fulgte korpset over alt, kunne vel marsjere lenge før jeg spilte..

Siden ble det mye sang og dans, jeg har danset og drevet med turn som jentunge, dansen er for meg også en måte å uttrykke musikk på, samt at dans gir god hormonproduksjon og gir god trening.

 



Hest- har også vært min store lidenskap i livet og har både eid og leid hest i min hestetid. hestinteressen kom ved at jeg ble kjent med Ekerberg i Oslo som jentunge, jeg har vel en del dyre-gener i kroppen og har alltid elsket dyr, som katt, hest, hund og marsvin, selv undulat har preget vårt hjem.. 

 Simba 

 

 

 

 

 



                Senta

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Arbeidsledighet

Arbeidsledighet

48, Sandefjord

Jeg er en arbeidsledig kvinne på 48 år, jeg har drevet mitt eget bemanningsbyrå, kanskje litt rart å se meg her, men etter å ha gått konkurs, har jeg endt opp i arbeidsledighetskøen og blitt en NAV-er. Med denne bloggen ønsker jeg å dele erfaringer og muligheter for arbeidslivet og hva som kan være lurt å gjøre, for å holde seg oppdatert i mens du går ledig. -Hva kan du forbedre? -Kan jeg lære noe nytt? - Gå på biblioteket? -Hva kan NAV hjelpe meg med? Og være jobbsøker er en heldagsjobb.. Jeg vil også, vise frem kontraster i livet.. Ønsker du å støtte meg, kan du donere noen kr. til meg ved å linke deg inn på Tradetracker.com

Kategorier

Arkiv

hits